Direktlänk till inlägg 8 februari 2007

Vilken soppa

Av Patricia - 8 februari 2007 18:46

Grönkålsoppan blev inte god idag heller. Mamma hade i fond istället för buljongtärning. Vilken skillnad det gör.Redningen idag blev uppvärmd mjölk där jag siktade ner mjöl och mamma vispade så den blev totalt klumpfri. Men strax efter det att redningen hamnat i soppan, blev det åter igen mjölklumpar. :(Varken mamma eller jag tyckte den var god, men pappa tyckte om den. Så det var ju tur att någon av oss gjorde det. :)Men för min del blir det nog inte grönkålsoppa på ett bra tag. Det får bli minestronesoppa istället.

 
 
Ingen bild

Red

8 februari 2007 21:22

Kom att tänka på... det kan inte gå att äta den utan redning? Alternativt redd med någon form av grädde?

 
Ingen bild

marie

9 februari 2007 00:42

Hihi! Hm! Bra kvinna och sås reder sig själv! Stackare!
Varför inte göra en vanlig bottenredning du vet. Liiite fett gör väl inte så mycket?

 
Ingen bild

FF

9 februari 2007 23:11

Marie: Är det så du brukar göra till grönkålsoppan? Blir det bra? Det kanske jag skulle ta och testa.

Red: Den blir för vattnig utan redning tycker jag. Någon form av grädde, ja det kanske funkar.

 
Ingen bild

marie

10 februari 2007 16:17

Nej jag gör alltid toppredning. Min brukar inte klumpa sig om jag inte slarvar men då kan man fiska upp mjölklumparna med en hålslev ;)

 
Ingen bild

Micka

12 februari 2007 14:41

Jag tycker att det kvittar vilken slags redning man gör till denna soppa, det blir ändå klumpar. Har använt Findus grönkålssoppa från frysdisken under minst 30 år och aldrig tidigare upplevt att det blir fullt med små klumpar som inte fångas upp av en hålslev. Den har alltid varit lätt att reda och blivit perfekt både till smak och konsistens.
Värst är dock att själva grönkålshacket är hårt och känns emellanåt lite vasst mot tungan, känns som att tugga hö. Grönkålen skall vara len i konsistensen och inte träig. Kan undra om Findus har börjat dryga ut grönkålsinnehållet med styvt gräs?? De två sista paketen grönkålssoppa jag köpt har varit på detta sätt, hårt och vasst att tugga, vattnig trots dubbelsats av redning. Paketen köptes i olika affärer och vid olika tillfällen. Har alltid tyckt om denna soppa, men nu har jag mist aptiten. Det får bli andra soppor för min del. :(

 
Ingen bild

marie

14 februari 2007 15:20

Fast jag har ju det så förunnat att min grönkål kommer från:
http://www.harplingekal.se/

 
Ingen bild

FF

14 februari 2007 15:51

Ja, kanske det har betydelse vem det är som gjort grönkålen. Jag ska nästa gång jag handlar kolla om det finns grönkål från andra företag.

 
Simon

Simon

19 juli 2008 14:50

Skilnnaden mellan våran och Findus grönkål är att de inte repar sin kål innan de hackar och kokar den, vi repar kålen för hand och hackar den ingenting. Såg precis att detta var ett gammalt inlägg, men om ni fortfarande har problem med grönkålssoppan finns det recept på vår hemsiada, och om det inte funnkar ändå får ni gärna höra av er på mailen :)

http://www.harplingekal.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia - 2 november 2008 09:34

Här hittar ni mig. Trodde jag skulle kunna sluta skriva om barnlöshet. Så naiv jag var då. Vardagen skriver jag också om....

Av Patricia - 17 augusti 2008 10:31

Nu har jag startat en ny blogg. Även maken är ditlagd så vi kommer båda två att skriva i den.     Då våra namn står där kommer vi att lösenordsskydda vissa inlägg (iallafall jag), så vill du ha tillgång till lösenord får du lämna en kommentar till d...

Av Patricia - 14 augusti 2008 20:54

I söndags fick några av våra kompisar en liten bebis. Dessutom en flicka. När jag fick reda på detta i måndags morse genom att sätta på mobilen och läsa sms fick jga reda på det och det blev för mycket. Ångesten kom som på beställning. Jag var ledsen...

Av Patricia - 15 juli 2008 16:12

Jag vet inte hur jag vill ha det med mitt bloggande. Denna blogg har känts som min ventil för barnlöshet.  Men jag har så mycket mer att erbjuda.     Så just nu skriver jag och lägger in bilder på min pysselblogg istället. Dels för att den känns posi...

Av Patricia - 8 juli 2008 23:20

Ikväll var Mysan ute på långtur. Hon var verkligen ute i flera timmar, trots att det var väldigt blött ute och hon egentligen inte tycker om sådant väder.     Jag och K har nog varit ute i totalt 1½ timme och letat och kallat på henne. Till sist vid ...

Ovido - Quiz & Flashcards