Alla inlägg den 8 februari 2007

Av Patricia - 8 februari 2007 18:46

Grönkålsoppan blev inte god idag heller. Mamma hade i fond istället för buljongtärning. Vilken skillnad det gör.Redningen idag blev uppvärmd mjölk där jag siktade ner mjöl och mamma vispade så den blev totalt klumpfri. Men strax efter det att redningen hamnat i soppan, blev det åter igen mjölklumpar. :(Varken mamma eller jag tyckte den var god, men pappa tyckte om den. Så det var ju tur att någon av oss gjorde det. :)Men för min del blir det nog inte grönkålsoppa på ett bra tag. Det får bli minestronesoppa istället.

Av Patricia - 8 februari 2007 16:48

Ajajaj vad jag har ont i fingrarna. Jag har stått på en stege i 3 ½ timme och rivit ner våtrumstapet.För den som aldrig rivit ner det förr kan jag tala om att en sådan tapet verkligen sitter! Fast!Det går inte att använda tapetångare för att få ner den. Det jag och pappa gjort är att skära spackelsmala strimlor av tapeten, få spackeln under tapeten överst på remsan och sen dra samtidigt som spackeln hackar neråt mellan vägg och tapet.Tid tar det och ont gör det. Men pappa blev mycket imponerad över hur mycket jag hade hunnit idag när han varit borta. :) Och min metod som jag skrev ovan erkände han var mycket effektivare än hans, vilket innebar att han jobbare nerifrån remsan och uppåt.Ibland kan även kvinnor. :) Men nu blir det vila resten av dagen.Mamma ska göra grönkålssoppa så hon och jag ska försöka göra redning på annat sätt än på det jag gjorde själv förra gången.

Av Patricia - 8 februari 2007 08:21

Idag steg jag upp kl 06.30 Det tog emot att stiga upp, men det gick. Mamma gjorde frukost till mig medan pappa började ta ner duschstång och det allra sista i badrummet.kl 8 skulle de komma och börja demontera badrummet så jag och pappa tänkte häkta av badrumsdörren 7.40 Det var ju gott om tid. Precis när vi satte händerna på dörren, ringde det. Pappa och jag blev väldigt förvånade eftersom hantverkare aldrig är tidiga. :) Mamma däremot blev lite panikslagen eftersom hon fortfarande gick omkring i nattlinne. :)Just nu står badkaret på högkant. Toalettstol och handfat är bortplockade. Det ser smått äckligt ut under och bakom där badkaret stod. Bye bye badrum. :)

Av Patricia - 8 februari 2007 08:00

Igår gjorde jag och mamma en del av stan. Som vanligt var vi tidsoptimister och trodde vi skulle hinna mer än vad vi gjorde. Men en hel del hann vi ändå.Det blev först lite kläder. Jag köpte ett par trekvartsbyxor och så fick jag en klänning av mamma. Hon köpte också kläder.Eftersom vi åkte till stan ganska sent var det ganska snart dags för att äta lunch. Vi hittade en sushirestaurang och beställde sushi. Jag var överlycklig eftersom jag längtat efter att äta det.Mamma var lite olycklig med att behöva äta med pinnar och gjorde tappra försök. Själv var det inga problem.För varje bit blev mamma mer och mer likt ett åskmoln då hon tyckte det var jättekrångligt att äta. Hon haffade en servitör och bad om en gaffel. Förvåningen hos henne var stor när han svarade att han inte hade någon. Däremot blev hon väldigt glad när han gav oss en liten lektion.Bäst och finast äter man tydligen sushi med händerna - inte ens pinnar. Det är fiskdelen som ska doppas i sojan och det ska doppas snabbt för att inte riset ska hinna sönderdelas.Bitarna ska helst vara stora/små att man ska kunna stoppa in hela biten på en gång. Det är helt ok att bita av sushibiten, men ska man göra rätt, som japanerna, får man inte lägga ner en avbiten bit sushi på tallriken igen utan den ska hållas i luften av antingen hand eller pinnar.Där ser man vad man kan få lära sig.Efter lunchen gick vi bort mot diverse pysselaffärer. En heminredningsaffär med country/shabby chic-stil passerade vi och gick in i.I första hobbyaffären hittade jag lite stämpeldynor samt blommor att dekorera kort med.Affär nr två har himmelriket för mig, eftersom jag aldrig hinner gå in där, utan oftast beställer från nätet istället. Diverse jättebra saker hittade jag och flera saker köpte både mamma och jag som vi sedan delade mellan varandra på kvällen. Jättesmidigt att få mer variation för samma pris.Efter den affären var vi inne i en tredje hobby7pappersaffär. Där hittade jag en annorlunda stämpelfärg som jag är mycket nyfiken på att se hur den funkar.Efter dessa affärer var vi ganska trötta och åkte hem.Jag var mycket nöjd med shoppingturen. Det gick på lite pengar (inte så farligt mycket älskling så fortsätt andas), men det var det väl värt.Dock blev jag väldigt irriterad på mig själv.Det viktigaste och skälet till att vi egentligen skulle till en av pysselaffärerna var ju att jag skulle köpa skägg till mammas tomte. Men det om jag inte på förrän på kvällen. Så nu får tomten följa med mig hem igen så tar jag den med mig ner nästa gång jag ska hit. Är det inte typiskt att man glömmer just en sådan sak?! Visst skulle jag kunna åka ner i stan igen, men mamma tyckte att det tog onödig tid, så jag stannar hemma och fixar den sen.På kvällen efter att vi hade ätit middag hjälpte jag pappa lite att flytta möbler och rensa. Idag börjar nämligen renoveringen av deras badrum. Så möbler i hallen behövde flyttas undan så att de får ut badkar och toalett lätt ut idag utan att förstöra några möbler.Som vanligt glömde jag och mamma bort tiden och satt uppe och pratade och vi kom inte i säng förrän vid 1-tiden. Men trevligt hade vi. :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards