Direktlänk till inlägg 25 februari 2007

Idag är början på förändringen

Av Patricia - 25 februari 2007 12:16

Idag till frukost började jag högläsa ur boken "Att välja glädje : en bok om att få ett bättre liv" av Kay Pollak.För några år sen fick jag se ett antal band med Kay där han föreläste om innehållet i boken. Först tyckte jag det var dravvel, men mer och mer lyssnade jag och tog till mig mycket av det han sa, samtidigt som en del togs med en nypa salt.En del av de saker jag lärde mig där har jag försökt hålla fast vid. Men en hel del behöver friskas upp. Maken och jag har båda märkt att vi är en hel del ironiska och kommer med spydiga kommentarer om allt möjligt. Därför har vi nu bestämt oss för att läsa boken och läsa den högt så att vi kan diskutera boken och det vi läst.Jag började som sagt idag och har läst en bit. Mycket av det jag läste är ganska uppenbart, men ibland behöver man läsa även det.Det här har vi läst idag och har att tänka på:* Jag är inte samma människa idag som jag var igår* Vill jag uppnå en förändring i mina relationer börjar den förändringen med mig själv* All förändring börjar med mig själv* Varje tanke och fantasi jag har påverkar min kropp rent fysiskt* Mina tankar är skapande* Ord, tankar, bilder och fantasier jag har om mig själv har fysiologiska effekter i min kropp* Våra tankar påverkar vår upplevelse & känsel* Våra tankar är oerhört kraftfulla* Som jag tänker och förväntar mig - så tycks det bli* Som jag tänker - så blir det* Jag är inte ensam om effekten av mina tankar* De tankar och attityder jag har skapar mätbara resultat - utanför mig själv* De tankar och attityder jag har är aldrig verkningslösa* Varje tanke jag har, skapar ett resultat i min omgivning* JAG ÄR INTE ENSAM OM EFFEKTEN AV MINA TANKARDessa punkter står i slutet på avsnitten som: läs stilla:* Jag påverkas av varje tanke jag tänker* Jag skapar den jag är med mina tankar* Jag kan förändra de inre bilder jag har av mig själv* Jag ensam väljer mina tankar om mig själv* Det är på tankens nivå all förändring startar* Det är m h a mina tankar jag kan förändra mig själv.* Det är på tankens nivå all förändring startarEn del är upprepning, men upprepning är inte alltid fel eller tjatigt, speciellt inte om man ska försöka få mer ut av sitt liv.Jag läste till s.29, och kände redan efter att jag läst att det kändes lite positivare och ljusare. Jag ska låta bli att tänka på att jag egentligen skulle varit gravid och varit omkring v26 nu och varit runt och go. Jag ska sluta tänka på operationen och hela den sjukhusvistelsen. Jag ska heller inte tänka på min arbetsplats som jag är tjänstledig från, eller oroa mig för att jag inte duger eller att ingen verkar vilja ha mig till de jobb jag söker.Istället ska jag tänka positivt, se fram emot saker, gå tillväga på andra sätt än som jag gjort nu. Ta mer tag i mitt liv och göra det bästa av det. Slut kommentera vad andra gör, vara nedlåtande och dyl.Jag ska välja glädje! :)

 
 
Camillas lockar

Camillas lockar

25 februari 2007 13:11

Mavala har en grym nagelförstärkare. Hett tips!

http://www.lockar.se/blog

 
Ingen bild

FF

25 februari 2007 13:28

*ler* Tack. Ska åka och handla den i veckan.

 
Ingen bild

Micka

25 februari 2007 13:50

Du är inne på helt rätt spår, att inte bara se och gräva i det som har varit utan gå vidare men på ett nytt positivt sätt. Du kan mycket mer än vad du tror i mörka stunder.
Du blir positiv och upptäcker nya saker hos dig själv. Omgivningen blir gladare och mer positiv när du utstrålar och förmedlar glädje och på så sätt får du feedback och genererar än mer av din positivism.
Tar det emot och känns segt - tag fram boken!
Håller tummarna för dig i detta.

 
Ingen bild

FF

25 februari 2007 14:12

Tackar. :) Det ska nog gå bra. :)
Du har så rätt i det du skriver.
Ska försöka vara duktig och dokumentera här vad vi läst så kanske andra kan få lite funderingar också. Alltid kanske det kan hjälpa någon. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia - 2 november 2008 09:34

Här hittar ni mig. Trodde jag skulle kunna sluta skriva om barnlöshet. Så naiv jag var då. Vardagen skriver jag också om....

Av Patricia - 17 augusti 2008 10:31

Nu har jag startat en ny blogg. Även maken är ditlagd så vi kommer båda två att skriva i den.     Då våra namn står där kommer vi att lösenordsskydda vissa inlägg (iallafall jag), så vill du ha tillgång till lösenord får du lämna en kommentar till d...

Av Patricia - 14 augusti 2008 20:54

I söndags fick några av våra kompisar en liten bebis. Dessutom en flicka. När jag fick reda på detta i måndags morse genom att sätta på mobilen och läsa sms fick jga reda på det och det blev för mycket. Ångesten kom som på beställning. Jag var ledsen...

Av Patricia - 15 juli 2008 16:12

Jag vet inte hur jag vill ha det med mitt bloggande. Denna blogg har känts som min ventil för barnlöshet.  Men jag har så mycket mer att erbjuda.     Så just nu skriver jag och lägger in bilder på min pysselblogg istället. Dels för att den känns posi...

Av Patricia - 8 juli 2008 23:20

Ikväll var Mysan ute på långtur. Hon var verkligen ute i flera timmar, trots att det var väldigt blött ute och hon egentligen inte tycker om sådant väder.     Jag och K har nog varit ute i totalt 1½ timme och letat och kallat på henne. Till sist vid ...

Ovido - Quiz & Flashcards