Alla inlägg den 9 februari 2008

Av Patricia - 9 februari 2008 19:43

Idag har vi varit effektiva.

 

 

Först bort till K-Rauta. Fixade det sista drop-in-släpet medan maken var inne i butiken och fixade saker att stänga av vattnet under diskbänken utan att behöva stänga av resten av vattnet i huset sen. Lite olika alternativ fick vi. Innan vi åkte hade en av våra underbara grannar som är rörmokarson mätt och tittat på rören. Vi hade t o m tagit foton med partykameran och hade den med oss till K-Rauta och visade han som hjälpte oss med vad vi skulle ha.

 

 

Vi passade även på att köpa  massor med skruv och  av en händelse i ren tur märkte vi att de skruvades in med torxnyckel, så det fick vi också köpa.

 

 

Susade bort till Flügger Färg för att köpa tapet, lim, roller, takfärg och allt man behöver där. Tillbaka sen till K-Rauta, på med släpet och in i drive-thru-delen för att köpa skivor, OSB-skivor tror jag det heter. Dessa ska sitta på väggarna och hjälpa till att hålla överskåpen uppe och ska underlätta sen när vi ska kakla.

 

 

När vi äntligen var klara på K-Rauta kände vi att vi inte hann åka hem innan vi skulle hämta svärfar, så vi åkte bort till fjärrbussterminalen och väntade på honom där. Jag gick till andra sidan resecentrum för att ta ut lite pengar.

 

 

Vi hämtade upp svärfar och åkte och handlade lite mat för att äta hemma. Väl hemma ringde vi återigen rörmokarsonen som kopplade loss köksblandaren och satte på stoppkranar.

 

 

Maken åkte och lämnade släpet och köpte lite fler saker som vi kommit på att vi behövde. Svärfar och jag började gå loss på vägg och kakel. Jag hade aldrig i mitt liv kunnat tro att kaklet skulle vara ett sådant helvete att få ner. Bakom kaklet satt nämligen bara en tunn gipsvägg, och denna följde flera gånger med. Jag fick banka loss kaklet med hammare och kofot. Svärfar gick verkligen loss på väggen.

 

 

 

Alla golv- och taklister är borta.

Allt kakel är borta.

Alla skåp är borta förutom fläktskåpet eftersom elektrikern måste koppla loss det imorgon innan vi kan ta ner det.

 

 

Vi har märkt att väggen som varit i mitten är bärande, så att vi kommer att behöva ha en stolpe kvar som håller det uppe. Dock kommer vi att sätta den i mitten. Så imorgon ska en stolpe inhandlas. Jag har en ganska bra aning om vad det är jag vill ha där. Det kan bli jättefräckt.

 

 

Jag har tagit foto på hur det ser ut nu. Det är inte längre ett kök.

Utanför ena köksfönstret ligger det en massa bråte som vi måste se till att få slängt, hur det nu ska gå till.

 

 

Katterna har mestadels varit ute. Framför allt när vi bankade loss kakel och vägg var det otäckt. Men sen har det verkligen gått över förväntan, framför allt med pluttan. Hon har tittat runt med stoooora ögon. Jag hoppas bara inte att hon får för sig att pinka överallt nu.

 

 

Nu sitter vi ombytta och ska titta på Melodifestivalen. :) Det är ju alltid kul att racka ner på bidragen. :) 

Av Patricia - 9 februari 2008 09:42

Nu är vi äntligen uppe och har ätit frukost.

Nu ska tapeterna fram och vi ska välja vilken vi ska köpa.

Innan vi åker måste vi ta ut kaklet ur bilen.

Efter det bär det av till färgaffären, handla där och sen till K-Rauta för att köpa skivor att sätta upp bakom skåpen. Där ska vi låna släp.

Sen ska vi hämta sväfar vid 13.30-tiden

Fullt upp idag.

Jag har bäddat och plockat undan makens saker i gästrummet, tagit fram handdukar och gjort iordning för svärfar. 

 

 

Nacken är än så länge bättre idag. Jag hoppas det håller i sig. Det hade varit så bra.

Det är grått ute. Men det är vi ju vana vid nu. Så länge det inte regnar idag så får man vara glad. 

Ovido - Quiz & Flashcards