Direktlänk till inlägg 4 januari 2007

Nu har det gått för långt!

Av Patricia - 4 januari 2007 10:25

Fick nys om att Helsingborgs stad ska försöka sätta ett nytt Guninnes reckord i babyplantering.De uppmuntrar folk att föda så många barn som möjligt i kommunen under 2007 och för varje barn som föds, ska man plantera ett träd 2008, så att "ge dem en trygg, vacker och hälsosam vardagsmiljö".Men kom igen! Vad är det för värld vi lever i idag? Var i helvete fick man idén ifrån? Hur fulla var de på personalfesten? Var det en tävling bland personalen, där priset var att de dummaste förslaget på vad man kunde ha för tävling i staden, skulle läggas upp på deras hemsida?Detta är ju bara patetiskt. Dessutom känner jag mig kränkt. Kränkt därför att jag inte kan få barn på egen hand. Och jag är ju långt ifrån ensam. Ska de personer som genomgår samma sak som jag, behöva känna sig ännu mer otillräckliga, värdelösa, ledsna, förstörda, för att en idiotkommun går ut med något sådant?Det är så hänsynslöst, korkat, obildat, att sätta ut något sådant. Då har man över huvudtaget noll koll på alla de som är ofrivilligt barnlösa. Dessutom struntar man blankt i dem. Har man ens reflekterat att det finns sådana och hur många det rör sig om?Nej gör något produktivare istället. Erbjud istället de barnlösa i kommunen då bättre, snabbare och billigare hjälp med IVF, ICSI eller annan behandling så att även de har en rimlig chans. Kanske fler antal gratisförsök, eller rabatterat fö r de som måste betala själva.Detta måste vara det sämsta sättet att försöka få upp barnfödandet i en kommun! Plantera träd kan de väl göra ändå. Ett till varje barn som föds under 2007, utan att det ska vara ett korkat rekordförsök. Men se det tänker de inte göra, för huvudsyftet är ju antagligen inte att plantera mer träd. För då hade man kunnat göra som jag skrev här ovan.Det som skrämmer mig mest med detta är att det tyvärr kommer att födas (för) många barn av helt fel anledning och dessutom av föräldrar som egentligen inte borde "få skaffa" barn. Ja, jag är av den sorten som anser att vem som helst som kan inte borde fått skaffa barn. Tyvärr är det dessutom så tragiskt att de som inte borde ha ett enda har skaffat sig många barn. Jag anser att jag sett alldeles för många föräldrar som tror att det är en rätt de har att skaffa barn. Som inte vet vad det innebär, vilket ansvar DE har!Man ska skaffa barn av rätt anledning, inte för att vara med i ett patetiskt rekordförsök. Eller för att "man ska" ha barn, för att annars är man inget värd i samhället.För vem är det sen som får lida i slutändan? Jo det är barnen, och vad har de gjort för att förtjäna detta?Jag tror, att de som verkligen vill ha barn av rätt anledning, är de som verkligen gör allt för att kunna få barn, d v s de ofrivilligt barnlösa. Hjälp dem och iallafall öka möjligheten att få fler lämpliga föräldrar. För är inte barn ens högsta önskan, går man inte igenom allt det som det innebär med IVF och dylika behandlingar. Tro mig!När jag läser sådana saker som på Helsingborgs stads hemsida, blir jag mörkrädd och funderar allvarligt talat på att inte försöka skaffa barn. Är det en sådan värld jag vill att mina barn ska leva i? Nej!*ryser av obehag*En lång kram vill jag ge till de ofrivilligt barnlösa i Helsingborgs stad. Jag lider med er och hoppas ni säger ifrån till er kommun.

 
 
Jossan

Jossan

4 januari 2007 11:09

*blir oxå arg och morrar*
Fullkomligt hänsynslöst påhitt! Det måste verkligen varit gratis sprit på den där personalfesten.

http://jossans.bloggagratis.se

 
Ingen bild

FF

19 januari 2007 22:44

Ja, verkligen. Jag tror det var Expressen som gjorde en artikel lite senare om det. Jag hade inte mer förtroende för de som bestämde detta efter den än innan tyvärr. Men det finns idioter överallt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia - 2 november 2008 09:34

Här hittar ni mig. Trodde jag skulle kunna sluta skriva om barnlöshet. Så naiv jag var då. Vardagen skriver jag också om....

Av Patricia - 17 augusti 2008 10:31

Nu har jag startat en ny blogg. Även maken är ditlagd så vi kommer båda två att skriva i den.     Då våra namn står där kommer vi att lösenordsskydda vissa inlägg (iallafall jag), så vill du ha tillgång till lösenord får du lämna en kommentar till d...

Av Patricia - 14 augusti 2008 20:54

I söndags fick några av våra kompisar en liten bebis. Dessutom en flicka. När jag fick reda på detta i måndags morse genom att sätta på mobilen och läsa sms fick jga reda på det och det blev för mycket. Ångesten kom som på beställning. Jag var ledsen...

Av Patricia - 15 juli 2008 16:12

Jag vet inte hur jag vill ha det med mitt bloggande. Denna blogg har känts som min ventil för barnlöshet.  Men jag har så mycket mer att erbjuda.     Så just nu skriver jag och lägger in bilder på min pysselblogg istället. Dels för att den känns posi...

Av Patricia - 8 juli 2008 23:20

Ikväll var Mysan ute på långtur. Hon var verkligen ute i flera timmar, trots att det var väldigt blött ute och hon egentligen inte tycker om sådant väder.     Jag och K har nog varit ute i totalt 1½ timme och letat och kallat på henne. Till sist vid ...

Ovido - Quiz & Flashcards