Alla inlägg den 21 januari 2007

Av Patricia - 21 januari 2007 21:19

Ett annat inslag i Rapport ikväll var om försäljning av miljöbilar.Jag tycker inte alls att det är konstigt att försäljningen av miljöbilar avstannat. Det är ju inte vidare lönsamt, om lönsamt alls, att köpa miljöbil. Reporten i inslaget pratade om att folk oftast vill ha en morot til att köpa miljöbil. Ja, att rädda miljön är inte en tillräcklig morot för den gemene svensken. Vi kan ta mig som exempel. Jag vill gärna köra miljöbil, men har inte råd p g a min taskiga lön. Jag har inte råd att köra på etanol, som är ganska dyrt. Framför allt inte när bilen drar mer och mina kostnader blir högre totalt än om jag kör på bensin. Visst skulle jag kunna tänka mig att köpa en flexifuel, men jag skulle så länge priserna är så här, köra på bensin.Det känns som att det inte borde vara oss konsumenter politikerna borde ge sig på, utan bilindustrin! Sätt press på dem istället. Varför vågar man inte det? Vad är de rädda för? Skulle det vara så himla omöjligt? Så länge det inte sätts press på bilindustrin, känns det som om det inte spelar någon större roll om att prata om avgaspolitik eller annan trafikpolitik. Det är bilindustrin och politikerna som styr vad det är vi konsumenter i slutändan vill/kan/har möjlighet att köpa.Sänk skatterna på miljöbilar och inte bara en skattereduktion på 10 000:- (vilket inte är mycket om man köper en bil för över 200 000:-). Ge oss konsumenter ekonomisk hjälp, sänk priset på etanol, bygg fler etanol- och biogasmackar, så ska ni nog se att fler köper miljöbilar. Men förvänta er inte att vi konsumenter ska glatt betala mer när våra löner i allmänhet inte är mycket att ha.

Av Patricia - 21 januari 2007 21:11

Tittade för ovanlighetens skull på nyheterna, närmare sagt Rapport. Där hade de ett inslag om våra hastighetsmätare i våra bilar. Tydligen är det så att inställningen på en mätare inte får visa mindre än 90 km/h om du tänkt ligga i denna hastighet. Däremot får den visa mer. T ex mätte reportern och en mätingenjör (eller vad han nu var) att de var tvungna att komma upp i 99 km/h för att verkligen köra i 90. Jag tyckte faktiskt inte att det kändes riktigt bra.Jag, i min lilla naiva värld, har alltid förutsatt att den bil jag kör diffar i hastighet på kanske +- 2 km. Men det kan tydligen diffa upp till 10 km, vilket är ganska stor skillnad tycker jag.Jag kan inte förstå varför det är så stora skillnader. Som mätaringenjören sa är det inte svårt att ställa in mätarna i bilarna. Personligen vill jag att min och alla andras bilar ska visa så exakt som det bara går. Då blir det inga tveksamheter om vad min hastighet är. Det blir heller inte irritation i trafiken om det visar sig att någon egentligen kör 80 när han tror att han kör 90 och stoppar upp trafiken bakom sig.Det är helt otroligt att en sån här sak förekommer. Jag och maken får väl ge oss ut en dag och mäta upp och räkna ut hur det står till med vår hastighetsmätare.

Av Patricia - 21 januari 2007 21:03

Det har gått segt idag med att pyssla tycker jag. Är nog i allmänhet seg tror jag.Satt i soffan och sydde ihop delarna medan jag tittade på Rapport och Playa del Sol - lite smårolig serie som inte tog för mycket av ens hjärnkapacitet. :)Nu fattas bara en rosett och kransen på hornen på renen. Sen är han klar.Valde denna gång att göra flera av sakerna i en annan ordning än i beskrivningen (som jag faktiskt följde till punkt och pricka förra gången). Jag tyckte att det gick lite lättare denna gång och renen blev finare. Därmed är jag nu övertygad om att ska man göra något och ge bort till någon ska man alltid göra saken till sig själv först så man har fått öva och göra misstagen på den. Det är bättre att den man ger bort blir riktigt fin. :)Ätit middag har vi också gjort. Maken värmde min sista portion minestronesoppa. Så nu blir det till att göra en ny laddning snart på några liter. :)Nyser emellanåt. Har inte fått någon C-vitamindos idag då jag inte ville ge mig ut när det snöade. Jag får ta tag i letandet och kollandet av priser i veckan.Imorgon ska maken ha bilen. Grannfrun ligger tydligen på sjukhus. Väldig huvudvärk, ont i ryggslut och feber är hennes symptom. Så grannmannen kommer att åka själv imorgon. Därmed får maken ta vår bil, eller så får jag köra ner honom till bussen imorgon bitti. Det är inget vi bestämmer ikväll utan vi får se hur pigga vi är imorgon bitti. :) Även om jag tänkte att jag skulle åka och sola och ev träna, har jag saker här hemma att göra. T ex dammsuga. Så det lider ingen större nöd på mig. :)

Av Patricia - 21 januari 2007 17:33

Jag började så smått igår med renen till mamma. Upptäckte att jag tyvärr inte fick så mycket tyg över till de olika delarna som jag hoppats. Så nu får jag ta andra tyger för att få ihop tomten. Renen fick jag dock ihop av originalmaterialsatsen. :) Så delarna är klippta, kropp, ben och huvud är klart (förutom nosen), öronen är sydda men inte påsatta, hornen är sydda men inte stoppade. Det artar sig. Jag ska leta tyg sen till tomten. Jag hoppas inte det gör något att den inte blir i samma färger som min. Jag ska dock göra mitt bästa för att få den så snygg som det bara går. :)

Av Patricia - 21 januari 2007 17:31

När skymningen kom var jag tvungen att gå ut i trädgården för att ta fler foton. Dock blev de lite suddiga då jag vägrade att använda blixt. Men ett lyckades bli bra tycker jag.

Av Patricia - 21 januari 2007 14:46

Av Patricia - 21 januari 2007 14:28

Här kommer lite vinterbilder från vårt hus. Tyvärr ligger det inte så mycket hos än, men det snöar fortfarande. :)1. Trädgården från vår altan2. Vy från mitt pysselrumsfönster3. -"-

Av Patricia - 21 januari 2007 13:49

Satte igång iTunes på datorn coh blev väldigt pigg och hoppig av musiken. Viss musik kan verkligen få mig jättepigg och då måste jag bara röra på mig. Helst skulle jag då vilja gå ut och gå eller åka och träna, men det är inte alltid man kan göra det. Då får man göra som jag gjorde nyss. Upp och dansa i vardagsrummet medan musiken strömmar ut genom stereon. :) En underbar känsla att bara dansa loss på golvet och ha roligt.Och lite nytta gör det säkert också. :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards