Alla inlägg den 2 januari 2007

Av Patricia - 2 januari 2007 19:26

Middag har intagits, grannkatter matats, eld har fixats i kakelugnen, elmätaren kollad, kaffe dricks och pepparkakor äts.Pyssel har jag inte orkat eller hunnit än, men funderar på att gå upp och se om jag har garn för att kunna sticka svägerskan en halsduk till hennes födelsedag, som är om två veckor. Det är ju tv-kväll ikväll med Grey's anatomy. Så det måste jag se. :)Lunchlådor ska förberedas sen så det bara är att ta varsin låda imorgon bitti.

Av Patricia - 2 januari 2007 17:17

Då har jag gjort en laddning chili con carne. Inte lika stor sats som annars, men hyfsat ändå. Det räcker några middagar iallafall.Köttfärs till pizza har jag också stekt upp. Eftersom vi inte hade någon tacomix hemma, fick jag immprovisera lite. Pizzan gör vi imorgon. Jag orkar inte göra den idag. Där är tillräckligt med chili till lunch till oss båda imorgon, vilket är huvudsaken.Nu ska jag duka lite fint. Maken är ju på väg hem. :)

Av Patricia - 2 januari 2007 15:46

* tvättat och tvättar sista maskinen nu* ringt lönesekreteraren & fixat inbetalningskort till hem-PC* hämtat vår & grannarnas post* ätit lunch (faktiskt)* tittat lite på tv* myst med katterna* vilat lite* läst* ändrat belysningstiderna eftersom det är ljust lite längre nu på eftermiddagarna. Det behöver ju inte lysa när det är ljust.Nu ska jag strax ut i köket och göra chili con carne samt tacoköttfärs. Sen ska jag göra pizzadeg. Den ska stå i en timme och jäsa, så det är lika bra att göra den nu.SEN ska jag upp och pyssla lite. :)

Av Patricia - 2 januari 2007 09:38

Det blev några filmer igår.Den första vi såg var Whole ten yards med bl a Bruce Willis och Matthew Perry. Jag hade, som vanligt, inte läst på innan jag såg filmen, att detta var en uppföljare till Oss torpeder emellan, vilken vi inte sett. Men det gick bra ändå.Den var rolig och underhållande. Klart godkänd.När vi gått och lagt oss (på tooook försent) började vi dock titta på en film på en av Canal+'s kanaler. Filmen hette Surviving Christmas med bl a Ben Affleck och Christina Applegate. Den var inget vidare däremot. Den var ytlig och kunde ha gjorts mycket bättre. Så den var vi lite besvikna på, men det kan man inte ju inte veta i förväg.

Av Patricia - 2 januari 2007 09:35

Igår kväll fick jag en länk av maken. Det var ett spel, som både han och jag iallafall, tyckte var ganska svårt.Det går ut på att du ska balansera den större, mörkgrå bollen på "brädan" utan att den faller ner, samtidigt som den mindre, vita bollen, ska hamna på den lilla flyttbara "brädan" så att den inte åker ner den heller.Jag tyckte det var allt annat än lätt, men envis som jag är, ger jag mig inte. Det finns en tidräknare som visar hur många sekunder man klarat. Testa själv och se hur det går för dig. :)

Av Patricia - 2 januari 2007 09:33

Jag tror att frågan i rubriken kommer upp inför varje jul hos oss: ska vi ha en riktig gran eller en plastgran?För många är det säkert inget problem eller tvekan över vilket alternativ man ska ha hemma, men hos oss är det inte lika lätt.Jag är van vid att det är en plastgran hemma eftersom majoriteten av jularna i min uppväxt har bestått av en gran i konstmaterial. Det ska tilläggas att föräldrarna bor i lägenhet och inte har bil.Min makes föräldrar däremot, bor i villa och har alltid haft en riktig gran. De har ett helt annat utrymme och har dessutom bil att kunna forsla hem granarna.Så när vi flyttade ihop uppstod då rubrikfrågan. Hur ska VI göra? När jag själv flyttade hemifrån köpte jag en egen plastgran eftersom det var smidigare att ha som singel. Maken tänkte aldrig på det där med julpynt förutom en adventsljusstake, eftersom han alltid åkte hem på jullovet när han pluggade på universitetet.Så länge vi bodde i lägenhet hade vi denna plastgran och jag var nöjd. Den barrade inte lika mycket som en riktig (för även sådana granar tappar lite "barr"), såg hyfsad ut och den behövde inte vattnas.Men när vi flyttade till villan, ville maken hemskt gärna ha en riktig gran. Jag var väl inte lika entusiastisk som han, men två av fyra jular nu har vi haft en riktig gran. Den är jättefin, men jag är inte övertygad om att det är värt det. Jag ska försöka bena upp för- och nackdelar med plastgran och vanlig gran.Vanlig gran:Fördel:* det luktar gott, även om det luktar lite* den är inte perfekt, som en konstgran kan göraNackdel* den barrar väldigt. Det blir hemskt mycket sopa golv för min del eftersom jag inte orkar dra fram dammsugaren fem gånger om dagen och dammsugaren har ingen plats att stå i närheten hela tiden* man måste ner på golvet för att känna om den har vatten och även vattna (och då barrar den också)* katterna älskar att stryka sig mot den eller ligga under den, vilket gör att de drar runt barren i huset. I förrgår hittade jag barr i min säng efter det att en katt legat och vilat* vem vet vad för ohyra man får med sig in i huset* vi måste alltid hitta den minsta granen eftersom vi har strax under två meter i takhöjd. Men vi får betala lika mycket som för betydligt större granar.* de håller inte lika länge som en konstgjord* det är INTE kul att ha ut en gran ur huset eftersom man sen i månader efteråt hittar barr. Man måste ta ut ljusen varje årKonstgranFördel:* köper man en välgjord, håller den i måååånga år* det finns väldigt vackra och välgjorda granar nuförtiden* det finns varianter som har små lampor när man köper den så man behöver inte ta av dem varje år* barrar betydligt mindre & då lättare att hålla snyggt kring den* lätt att "plocka ihop" efter julen, även om det är jobb med den också* du kan forma den precis som DU vill ha den och inte behöva tänka på det år efter år* jag kan ta in den i huset när jag vill och pynta den* risken att den har djur med sig in i huset är inte lika stor som med en riktig (inbillar jag mig iallafall)Nackdel:* den luktar inte gran* vill man ha en ordentlig och vacker, blir det en ganska dyr engångskostnadDet finns säkert ännu fler argument för och emot, som jag inte kommit på eller vet, men detta vad var jag kom på.En sak vet jag iallafall. Ska vi ha en riktig gran fler år, som min make gärna vill, får han ha sett till att köpa en dammsugare enligt bilden innan. Sopa är verkligen inte kul!

Av Patricia - 2 januari 2007 09:03

Idag började maken jobba igen. Lite trist kan jag tycka, eftersom det känns som att han inte är ordentligt utvilad. Men men. Det blir väl att gå och lägga sig tidigare om kvällarna nu igen och inte ligga och titta på tv (förlåt baby. Det var mitt fel inatt).Vi kom upp hyfsat i tid ändå idag, även om vi var trötta. Han skulle som sagt jobba och jag skulle köra grannarna till stationen. Han kom iväg vid 7.45 och jag gick över 8.10 Det kändes som om jag körde upp när jag körde dem till stationen. De berättade om alla reglage (som jag glömt sen vi lånade bilen förra gången, vilket var läääängesen) och jag var lite nervös att jag skulle få motorstopp. Men det gick så fint så. De fick med sig alla väskor och varsin kram av mig. Sen bar det hemåt igen för min del.Väl hemma igen tömde jag diskmaskinen och tog itu med allt som stod på diskbänken, samt spisen. Jag har lagt i en tvätt och när jag bloggat och kollat mail ska jag ta itu med vardagsrummet: torka av soffbordet, skaka löparen och rätta till kuddar m m. Innan jag åkte med grannarna sopade jag hallgolvet och kring granen.Jag känner mig pysselsugen idag, vilket glädjer mig oerhört. Så det ska jag se till att göra också idag. :)Så länge mensen inte kommer idag kan det här nog bli en bra dag. För att förebygga de smärtor som jag VET kommer (och redan känt en bråkdel av) har jag redan tagit en värktablett.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards