Alla inlägg den 4 januari 2007

Av Patricia - 4 januari 2007 19:44

Jag gjorde hemmagjord pizza idag. Degen gjorde jag lite annorlunda. Istället för 14 dl vanligt mjöl, tog jag 10 dl vetemjöl special samt 4 dl grahamsmjöl. Jag använde torrjäst istället för vanlig jäst.Degen fick stå och jäsa i nästan 1 ½ timme istället för ½-1 timme.Det blev två pizzor. På båda hade jag krossade tomater, oregano, tomatskivor, färskost, burkchampinjoner och rödlök.På den ena hade jag sen köttfärs, som jag kryddat och låtit "koka" i lite fond.På den andra lade jag tunt skivad julskinka.Vi har bara testat köttfärspizzan. Den var supergod! Jag brukar verkligen inte tycka det om min egen mat, men sååå god pizza har jag inte ätit på länge.Dessutom var de så mäktiga att vi bara orkade varsin liten bit. Så det är massor med pizza kvar. :)Nu efter middagen har jag stickat lite till på halsduken. Maken tycker att jag stickar snabbt. :)Sen har jag börjat klippa ut små bilder (Tilda-bilder från Panduro). Det går långsamt, men det är fina bilder, så det är det värt.Förutom detta har jag pratat med mina föräldrar idag. Det var trevligt, som alltid. :)Nu ska jag fortsätta klippa. :)

Av Patricia - 4 januari 2007 16:03

Då har jag även vikt tvätt (kläder och lakan), släppt in grannkatterna (som var såååååååå hungriga, men som får vänta en liten stund till på mat), letat skruvdragare, gjort pizzadeg, hämtat posten samt bytt om.Jag känner av ryggen lite, så jag tror jag ska ta och sticka lite till på halsduken. :)

Av Patricia - 4 januari 2007 14:51

Har suttit i soffan nu en stund och stickat på svägerskans födelsedagspresent. Har gjort tre stycken apelsiner med kryddnejlikor och hängt upp dem lite varstans i huset.Ska sedan klippa ut lite bilder som jag ska använda till födelsedagskort.Jag ska ta och rensa lite på skrivbordet sen så jag kan arbeta lite där. Men innan dess ska jag pyssla i köket. :)

Av Patricia - 4 januari 2007 13:29

Nu har jag suttit och sökt lite jobb och även skickat in ansökningar till företag som inte söker jobb, men där man ändå kan lägga in "öppna ansökningar". Man vet ju aldrig. Friskt vågat, hälften vunnet.Jag har även skrivit ett mail till ett företag där jag inte fått någon bekräftelse på att de fått mitt första mail. Det var innan jul. Så det har jag också gjort.En eld sprider värme här i vardagsrummet. Frukost och en apelsin har intagits. Jag har sett till att jag avbeställt böcker på diverse bokklubbar.Nu har jag tagit ner lite pyssel till soffan. :)

Av Patricia - 4 januari 2007 10:25

Fick nys om att Helsingborgs stad ska försöka sätta ett nytt Guninnes reckord i babyplantering.De uppmuntrar folk att föda så många barn som möjligt i kommunen under 2007 och för varje barn som föds, ska man plantera ett träd 2008, så att "ge dem en trygg, vacker och hälsosam vardagsmiljö".Men kom igen! Vad är det för värld vi lever i idag? Var i helvete fick man idén ifrån? Hur fulla var de på personalfesten? Var det en tävling bland personalen, där priset var att de dummaste förslaget på vad man kunde ha för tävling i staden, skulle läggas upp på deras hemsida?Detta är ju bara patetiskt. Dessutom känner jag mig kränkt. Kränkt därför att jag inte kan få barn på egen hand. Och jag är ju långt ifrån ensam. Ska de personer som genomgår samma sak som jag, behöva känna sig ännu mer otillräckliga, värdelösa, ledsna, förstörda, för att en idiotkommun går ut med något sådant?Det är så hänsynslöst, korkat, obildat, att sätta ut något sådant. Då har man över huvudtaget noll koll på alla de som är ofrivilligt barnlösa. Dessutom struntar man blankt i dem. Har man ens reflekterat att det finns sådana och hur många det rör sig om?Nej gör något produktivare istället. Erbjud istället de barnlösa i kommunen då bättre, snabbare och billigare hjälp med IVF, ICSI eller annan behandling så att även de har en rimlig chans. Kanske fler antal gratisförsök, eller rabatterat fö r de som måste betala själva.Detta måste vara det sämsta sättet att försöka få upp barnfödandet i en kommun! Plantera träd kan de väl göra ändå. Ett till varje barn som föds under 2007, utan att det ska vara ett korkat rekordförsök. Men se det tänker de inte göra, för huvudsyftet är ju antagligen inte att plantera mer träd. För då hade man kunnat göra som jag skrev här ovan.Det som skrämmer mig mest med detta är att det tyvärr kommer att födas (för) många barn av helt fel anledning och dessutom av föräldrar som egentligen inte borde "få skaffa" barn. Ja, jag är av den sorten som anser att vem som helst som kan inte borde fått skaffa barn. Tyvärr är det dessutom så tragiskt att de som inte borde ha ett enda har skaffat sig många barn. Jag anser att jag sett alldeles för många föräldrar som tror att det är en rätt de har att skaffa barn. Som inte vet vad det innebär, vilket ansvar DE har!Man ska skaffa barn av rätt anledning, inte för att vara med i ett patetiskt rekordförsök. Eller för att "man ska" ha barn, för att annars är man inget värd i samhället.För vem är det sen som får lida i slutändan? Jo det är barnen, och vad har de gjort för att förtjäna detta?Jag tror, att de som verkligen vill ha barn av rätt anledning, är de som verkligen gör allt för att kunna få barn, d v s de ofrivilligt barnlösa. Hjälp dem och iallafall öka möjligheten att få fler lämpliga föräldrar. För är inte barn ens högsta önskan, går man inte igenom allt det som det innebär med IVF och dylika behandlingar. Tro mig!När jag läser sådana saker som på Helsingborgs stads hemsida, blir jag mörkrädd och funderar allvarligt talat på att inte försöka skaffa barn. Är det en sådan värld jag vill att mina barn ska leva i? Nej!*ryser av obehag*En lång kram vill jag ge till de ofrivilligt barnlösa i Helsingborgs stad. Jag lider med er och hoppas ni säger ifrån till er kommun.

Av Patricia - 4 januari 2007 10:09

Vaknade tidigt imorse när det var tänkt att maken skulle stiga upp. Jag hade dock inte styrkan att gå upp med honom utan somnade om. Vaknade istället 9.26 med ett ryck (från konstiga & jobbiga drömmar). Har katterna fått mat, var min första tanke. Steg upp och klädde på mig. Ringde maken. Nej, varken våra eller grannkatterna hade fått mat. Begav mig ner i köket och gav våra små. De brydde sig inte överdrivet mycket.Tog sen på kängor och jacka och begav mig över till grannhuset, där jag möttes av tre pipiga, hungriga, jättesöta katter. De fick mat och jag väntade på att de skulle äta upp (det gör de alltid). Sen fick jag mer eller mindre knuffa ut dem för att de skulle komma ut och få lite frisk luft. De har inte varit ute sen i måndags, men idag när jag är ledig, får de vara ute.Passade på efter det att gå ner till stallet för att prata lite med min andra granne. Det var trevligt som vanligt. :)Nu är jag tillbaka i mitt eget hus. Våra katter är också ute och snart är det dags för frukost för mig.Efter det blir det väl att plocka undan tvätt, dammtorka lite, göra fint. Pyssla ska jag banne mig också göra idag. :)

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards