Direktlänk till inlägg 7 januari 2007

Porslin- & glasrensning

Av Patricia - 7 januari 2007 12:12

Igår när vi hade gäster passade jag på att duka fint. Det blev en duk på köksbordet (som vi annars sällan kan ha eftersom katterna älskar att ligga på bordet och håra ner), underlägg i linnetyg med en ficka för bestick, fiinbestick, vinglas-chateauglas, finporslin (Maria Björnbär). Ett antal små ljuslyktor stod på bordet och det var väldigt enkelt men mysigt. Jag var nöjd med dukningen.När det sedan var dags för efterrätt med kaffe/te, var jag lite osäker på vad jag skulle ta för koppar och fat. Det blev koppar och höga muggar i brun keramik (?) med cirklar på. De är från mina föräldrar som vi haft så länge jag kan minnas. Killarna, som drack kaffe, fick de låga men ganska stora kopparna medan vi tjejer, som drack te, fick höga muggar. Jag vet inte om de höga är temuggar. Jag kommer ihåg att Irish coffee var vanligt att föräldrarna hade (på lördagkvällen) när jag var liten.Eftersom jag bara hade koppar och muggar med fat, tog vi assietter i Maria Björnbär-serien. Det var väldigt mysigt att dricka ur dem och jag kom fram till att de står lite undanskymda på andra sidan köket i ett vitrinskåp. Så idag eller imorgon ska jag packa undan alla tråkiga, singla muggar som vi ändå aldrig använder, för att få mer plats till de som vi har hela set av istället. Innan har jag inte velat rensa. Det har varit jobbigt att ta farväl av saker. Men nu känner jag att det känns skönt. För då kan man samtidigt få in "nya" saker. Jag är ofta sån att jag inte måste ha nytt porslin som i aldrig använt. Jag gillar gärna gammalt, använt som har en historia.Så nu ska det bli ordning i skåpen och mer gott om plats. Vad jag ska göra med det jag plockar bort vet jag inte. Det är ju inget fel med sakerna, så slänga det kan jag inte göra. Det hade varit bortkastat tycker jag. Så det får väl snarare bli att jag ger bort det. Jag kan inte tänka mig att jag får något för det. Och jag får väl ta bildbevis att jag rensat. :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia - 2 november 2008 09:34

Här hittar ni mig. Trodde jag skulle kunna sluta skriva om barnlöshet. Så naiv jag var då. Vardagen skriver jag också om....

Av Patricia - 17 augusti 2008 10:31

Nu har jag startat en ny blogg. Även maken är ditlagd så vi kommer båda två att skriva i den.     Då våra namn står där kommer vi att lösenordsskydda vissa inlägg (iallafall jag), så vill du ha tillgång till lösenord får du lämna en kommentar till d...

Av Patricia - 14 augusti 2008 20:54

I söndags fick några av våra kompisar en liten bebis. Dessutom en flicka. När jag fick reda på detta i måndags morse genom att sätta på mobilen och läsa sms fick jga reda på det och det blev för mycket. Ångesten kom som på beställning. Jag var ledsen...

Av Patricia - 15 juli 2008 16:12

Jag vet inte hur jag vill ha det med mitt bloggande. Denna blogg har känts som min ventil för barnlöshet.  Men jag har så mycket mer att erbjuda.     Så just nu skriver jag och lägger in bilder på min pysselblogg istället. Dels för att den känns posi...

Av Patricia - 8 juli 2008 23:20

Ikväll var Mysan ute på långtur. Hon var verkligen ute i flera timmar, trots att det var väldigt blött ute och hon egentligen inte tycker om sådant väder.     Jag och K har nog varit ute i totalt 1½ timme och letat och kallat på henne. Till sist vid ...

Ovido - Quiz & Flashcards