Direktlänk till inlägg 23 januari 2007

Detta visste jag inte heller

Av Patricia - 23 januari 2007 22:10

Min lönespecifikation var inlagd idag på nätet. Det är jättesmidigt att kunna kolla så.Eftersom jag är tjänstledig sen den 10/1, är jag väl medveten om att jag inte skulle få alls mycket i lön, men när jag satt där och tittade på den fick jag verkligen inte ihop matten i specen. Enligt mig har de lagt in för mycket tjänsledighet och därmed dragit för mycket lön för mig, enligt hur jag tittade på min spec.Ringde då lönesekreteraren som är tilldelad mig. Hon var sjuk. Ringde igen och fick prata med någon i den lönegruppen. Kvinnan jag fick prata med var inte särskilt hjälpsam eller trevlig. Kvinnan förklarade att om man är sjuk, dras 100%, eller 1,0, när man är sjuk. Så långt var jag med.Är man tjänstledig, drar man 140%, eller 1,4. Varför frågade jag? Men det kunde hon inte förklara. "Det bara är så. Acceptera", sa hon surt till mig.Så f-n heller tänkte jag. Jag ger mig inte förrän någon förklarar för mig så att jag fattar.Eftersom jag märkte att hon var mer eller mindre oduglig, ringde jag mitt fack och bad dem förklara. Fick först prata med en man, som ej heller han kunde förklara och jag ifrågasatte. Han tyckte också att jag bara skulle nöja mig eftersom de på lönekontoret säkert hade gjort rätt.När jag inte nöjde mig med detta utan ville ha förklarat, gick han efter en kvinna som var mer insatt. Jag var säkert jättejobbig i hans värld som ville förstå.Av henne fick jag någon vag förklaring om hur man räknar och inte räknar med helgdagarna. Men hon sa att hon tyckte det var konstigt med hur de hade räknat, efter att ha fått mitt personnummer och tittat på specen. Det är en halvdag hon inte riktigt kunde förklara, men lovade att hon skulle ta tag i detta och kolla runt.Äntligen någon som inte bara accepterar att det står något utan vill veta varför det ska vara just så. Samtalet slutade med att hon ska höra av sig om några dagar.Kontentan är att det säkert stämmer med alla uträkningar. Det enda jag vill veta är hur man räknar ut det så att man någon gång skulle kunna få förstå sin lönespec.

 
 
marie

marie

24 januari 2007 14:33

Lönesekreterare är ett folk för sig. Jag hade problem när jag skulle räkna ut min årsinkomst till fk. Tanten ville ge mig en tusenlapp mindre i månaden än vad själva min chef hade räknat ut. Fick jobba som attan innan jag fick rätt. Jag var sjukskriven så det var viktigt vad de kom fram till. Skam den som ger sig, som min farmor brukade säga!

http://carpediem.bloggagratis.se

 
Ingen bild

FF

24 januari 2007 16:12

Jo, visst är det så att man måste ligga på dem och verkligen kolla att det blir rätt. Det är inte per automatik som det blir rätt.
Varför kan det inte bara vara smidigt och rätt från början?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Patricia - 2 november 2008 09:34

Här hittar ni mig. Trodde jag skulle kunna sluta skriva om barnlöshet. Så naiv jag var då. Vardagen skriver jag också om....

Av Patricia - 17 augusti 2008 10:31

Nu har jag startat en ny blogg. Även maken är ditlagd så vi kommer båda två att skriva i den.     Då våra namn står där kommer vi att lösenordsskydda vissa inlägg (iallafall jag), så vill du ha tillgång till lösenord får du lämna en kommentar till d...

Av Patricia - 14 augusti 2008 20:54

I söndags fick några av våra kompisar en liten bebis. Dessutom en flicka. När jag fick reda på detta i måndags morse genom att sätta på mobilen och läsa sms fick jga reda på det och det blev för mycket. Ångesten kom som på beställning. Jag var ledsen...

Av Patricia - 15 juli 2008 16:12

Jag vet inte hur jag vill ha det med mitt bloggande. Denna blogg har känts som min ventil för barnlöshet.  Men jag har så mycket mer att erbjuda.     Så just nu skriver jag och lägger in bilder på min pysselblogg istället. Dels för att den känns posi...

Av Patricia - 8 juli 2008 23:20

Ikväll var Mysan ute på långtur. Hon var verkligen ute i flera timmar, trots att det var väldigt blött ute och hon egentligen inte tycker om sådant väder.     Jag och K har nog varit ute i totalt 1½ timme och letat och kallat på henne. Till sist vid ...

Ovido - Quiz & Flashcards