Alla inlägg under januari 2008

Av Patricia - 31 januari 2008 19:45

I eftermiddags blev min nacke värre och värre. Till sist gick det upp som huvudvärk förutom nackvärk. Vi fick sluta redan vid 16. Vi åkte och hämtade Toyotan som varit på verkstan och fått filer och olja bytt. 734:- för det kalaset.

 

 

Sen bar det av hem. Maken har hjälpt mig att föra över musik till mobilminnet. Jag var så trött och hade ont så jag satt i soffan och somnade med vetekudde om nacken.

 

 

Nu har vi ätit toast. Jag tar det lugnt och fortsätter försöka föra över lite mer musik från cd-skivor och klipper till mina senaste hÄnglarstämplar.

 

 

H slutade på jobbet idag. Han fick ett kort av mig och G som jag gjort. Dessutom fick han bestämma vart vi skulle bjuda honom på lunch. Han var jätteglad. :)  Det känns trist att han slutar, men vi är ett gäng som ska ses nästa vecka, så det blir kul. Imorgon blir det dock mindre kul. Imorgon blir det betydligt tommare igen på folk.  Man får göra det bästa av det dock. Om inte nacken helt pajjat. I så fall blir det inget jobbandet alls.

Av Patricia - 31 januari 2008 09:56

Imorse skulle nya bilen in på verkstan på 500 milsservice. Detta innebar att vi var tvungna att ha båda bilarna för att smidigt ta oss därifrån till jobbet. Inga problem.



Grannarna ville åka med oss. Fine.



Jag tog gamla bilen, som naturligtvis började blinka. Och 3:ans växel ville inte ta emellanåt. Jag började undra vad f-n som var fel med bilen. Grannarna hävdade att den aldrig gjort så innan.



Väl vid verkstan där nya bilen skulle in stannade jag bilen och stängde av motorn för att starta den igen. Sen lyste den inte mer och det gick att växla normalt.



Men då kom jag på att jag antagligen glömt passerkortet till jobbet hemma. Och utan det kom jag inte in i garaget. Och det är inte många som börjar jobba vid 7. Ett nummer hade jag till en av dem, som inte svarade.

Så det var bara att släppa av grannarna vid resecentrum och vid jobbet för att sen ställa sig utanför garaget och hoppas på att någon skulle komma snart. Tack o lov kom mina närmsta arb.kamrater ca 1 min senare så jag kom in.



Nu har jag skrivit upp fyra nummer på folk som börjar tidigt fall i fall att det händer igen, vilket jag verkligen inte hoppas.

Nackontet har nu även gått till huvudvärk idag. Jag tror det är vätskebrist. Så jag ska hämta vatten och ta en värktablett.



Men solen skiner och det är trevligt. :)

Av Patricia - 31 januari 2008 09:40

Igår kväll satt vi i varsin soffa med varsin dator och ny mobil och försökte få över adressbok, foton och lite musik (som jag hade på gamla mobilen).

Foton och musik gick bra. Adressboken var betydligt krångligare, men jag lyckades till sist på egen hand.



Det krångliga var att få över musik från iTunes. Det är mer eller mindre helt jävla omöjligt, bökigt och irriterande. Och eftersom jag har jättekort tålamod med sådant blev ju fly förbannad och uppgiven. Några fick jag över genom att först bränna filerna på cd-skivor och sen lägga över dem i mobilprogrammet. Men det blev dubletter och jättekonstigt, så jag ska tömma minneskortet idg och göra om det igen. Jag gav upp igår och var lagom förbannad. Maken trodde jag var förbannad på honom när han försökte hjälpa mig och allt kändes som att det blev skit. Men vi redde ut det. Dock lade vi oss ännu senare igår. Så idag mår jag som jag förtjänar.

Inget blev gjort i köket igår. :(

Av Patricia - 30 januari 2008 22:42

Efter mitt samtal, som gick bra idag, åkte vi till ByggMax. Vi tittade på golv och hittade ett vi båda gillar. Vi har tittat på det förr men vågade väl inte för att det är mörkt. Men vi tror inte vi kan hitta något som är ljust och snyggt som passar in, som inte är för rött eller för kallt. Så det blev detta istället.

 

 

Vi har ju tänkt att ev (läs förhoppningsvis/ska) sätta in en ljuslist längs sargen längst ner på skåpen.  Så vi tror att det kan bli jättetufft. 

 

 

Nu är det tapet, takfärg, beställa kakel m tillbehör, spackel, tapetlim och sådant. Det får bli färgaffären senast på lördag. Lika bra att ha det gjort. Tapet är det jag känner att jag har minst koll på vad vi ska ha. Ska ta med ett foto på "vårt kök" i IKEA-katalogen. Så kanske man kan få lite tips i affären.

Av Patricia - 30 januari 2008 15:16

Idag har jag fixat en ny mobil.

En Nokia 5310. Blå, precis som på bilden. :)

Maken skaffade en röd som vi ska hämta ikväll i butiken i Ikanohuset.



Lite tillbehör blev det också. Två st 4Gb minne, högtalare till mig och andra hörlurar till maken blev det.  Och trots det kommer vi att betala 100:-/pers mindre i månaden i april när våra nuvarande abonnemang tar slut.



Jag är jättenöjd. Jag håller på att ladda mobilen nu. Kommer att få ladda den sen ikväll också. Ska försöka hinna ladda över en hel del musik så att jag har lite att lyssna på. Det ska bli jättekul att lära sig den. :)



Om en timme drygt är det samtal. Då ska vi prata självkänsla. Jag drar mig lite för det, men det måste göras. Jag får se vad hon tycker om min läxa, om jag gjort bra ifrån mig eller mindre bra.



Efter samtalet ska jag hämta maken. Då bär det av till ByggMax för att kolla golv. Sen blir det Ikanohuset för att hämta makens mobil som sagt. SEN ska vi hem, äta lite för att sen pilla med mobil och tömma skåp. Fullt upp, som varje dag nu känns det som. När ska jag få vila?

Av Patricia - 30 januari 2008 08:10

Min kropp börjar mer och mer ta stryk av att jag sover för lite. Jag måste få stopp på detta innan det går för långt.



För varje morgon ser jag mer och mer ut som ett vrak. Blek, plöffsig i ansiktet och hängig. Hur fint är det? Jag orkar inte lika mycket och kroppen tar stryk på flera sätt känner jag. Och det är inte bra. Inte bra alls. Så nu blir det skärpning på kvällarna. Jag får försöka vara mer effektiv när jag kommer hem. Inte sätta mig och slappa i soffan utan tömma lite mer och istället gå och lägga mig tidigare och läsa lite tills jag somnar. För trött är jag. Jag somnade i bilen igår när maken körde oss från stan till mataffären. Vi behövde handla mat. Sömndrucken vaknade jag strax innan han svängde in på parkeringen till mataffären. Jag hade bara slocknat. Det är inte ofta det händer längre, men tydligen igår. Två gånger.



Jag behöver nog bli bättre på att lyssna på min kropp tror jag, om jag ska orka och hålla istället för att bli sjuk eller bli utmattad.

Men som alltid är det lättare sagt än gjort. Men jag ska verkligen göra mitt bästa. Ingen vinner på att jag blir dålig. Allra minst jag.



Ett annat tecken är att vi har svårare och svårare att komma upp på mornarna. 6.20 kom jag upp idag. Jag var på jobbet vid 7.30 istället för 7 som jag vill vara på jobbet så att man kan sluta i dräglig tid så att vi hinner allt vi ska hemma sen (vilket vi ändå inte verkar göra).

Av Patricia - 29 januari 2008 22:55

Min första miss i köksritningen är upptäckt.

I köksprogrammet får man ange hur högt det är till tak m m.

 

 

När jag skulle sätta in kyl och frys tog jag de som fanns. Hade ingen tanke på att man ev kunde skriva hur höga de var. Jag antog i min enfald att vår kyl och frys överensstämde med IKEAS mått och att det var standard. Därför fick vi plats med överskåp över kylen och frysen.

 

 

Men ikväll när jag satt och tittade på frysen frågade jag maken. Han hämtade ett skåp och jag tittade på ritningen. Vi mätte och det stämde ju inte. Vår kyl och frys är inte 171 cm höga som på ritningen, utan 178,5. Detta leder till att vi inte kan ha överskåpen som de är nu.

 

 

Följande alternativ har vi nu:

* vi struntar i överskåpen och lämnar tillbaka till IKEA tills med dörrarna. Täckskivorna får skruvas i de omgivande överskåpen.

* vi sågar till överskåpen så att de får plats och struntar sen i att sätta in dörrar så att det är öppet. Det är dock fortfarande lättare att hålla rent än om det är helt öppet

* vi sågar skåpen och maken och svärfar försöker såga till dörrarna samt målar och försöker göra dem fina (tror inte att detta alternativ ens är bra och genomförbart)

 

 

Jag tror på mittersta förslaget just för att det är lättare att hålla rent och blir snyggare.

 

  

Det var tack o lov inte den stora dundermissen, så jag är inte så besviken på mig. Det kunde varit värre. Nu får vi bara hoppas att jag inte gjort fler blundrar.

Av Patricia - 29 januari 2008 22:48

Himmel och pannkaka!

Vi har bestämt oss för kakel i köket.

 

 

Maken var gullig och drog fram en av bänkskivorna som "bara" var 186 cm lång. Den körde han in mot en bit vägg där jag sedan satte de olika kakelvarianter som vi lånat hem idag.

 

 

Och vi var enade. Trots att den är dyrare än Biselado som jag ville ha igår, kände jag att denna var bättre. Vad den heter vet jag inte, men den är mönstrad. Den är vit och har vitt lasyrartat "blommönster", men diskret och snyggt. Plattan är 25*40 cm och vi funderar på att ha den stående då vår vägg är 46 hög.  Högst upp tänker vi leta efter vit, matt mosaik som ska gå ihop med de stora plattorna. De kommer knappt att synas. 

 

 

Jag tror inte att dt kommer att bli för mycket mönstrat.  Den är så pass diskret och vi kommer inte att ha massor med pryttlar på bänken så att det ser plottrigt ut.

 

 

Jag har försökt att ta foto på kaklet och ska ta fler sen och lägga upp.

Plattorna kostar 85:-/st, men vi tror inte att vi behöver så fasligt många. Vi ska verkligen räkna på det. Så det kommer nog att bli bra. 

Ovido - Quiz & Flashcards