Alla inlägg den 2 januari 2008

Av Patricia - 2 januari 2008 21:59

Efter jobbet åkte jag och handlade middag. Eller olika alternativ på middag, d v s olika sorters soppa. Jag tänkte att det var bra mat för oss. Inte jättenyttig när fetthalten låg på 22%, men vi fick ju inte i oss mer än ca 3,5-4 dl soppa var, så det var inte så farligt. Jag köpte även lite fiberknäckebröd att ha till.

 

 

Väl hemma lagade jag mat och vi åt.

Jag plockade undan maten och tappade upp ett bad. 

 

 

Väl i badet slumrade jag till. Försökte att hålla mig vaken. Jag vill ju gärna somna i dräglig tid idag. Speciellt eftersom min ambition är att vara på jobbet vid 7 imorgon igen. 

 

 

Så jag har inte fått mycket gjort ikväll, me jag är nöjd ändå. Jag har "bara varit".  Det är viktigt det med. 

Av Patricia - 2 januari 2008 15:16

Tog en liten sväng och postade en liten sak till en liten vän nu efter fikat.

Det var friskt ute. Lite väl kallt om händerna trots vantar, d v s för tunna vantar.



Funderar på att ev ta en liten promenad när jag kommer hem. Har ju reflexväst och reflexer att sätta runt anklarna. Men vi borde köpa pannlampor. Vill inte gå i mörker och det är lite jobbigt att gå med ficklampa.

Var kan man köpa det till rimligt pris tro?

Någon som vet?

Vill dock inte ha det billigaste utan det ska vara bra ljusförmåga i den.

Men trots avsaknad av pannlampa blir det nog en liten promenad idag ändå. Ska bara ladda iPoden först när jag kommer hem en stund. Batteriet började gnälla lite nu.

Av Patricia - 2 januari 2008 13:14

Var ligger föräldrarnas ansvar här när det gäller unga och smällare undrar jag?



En ansvarig förälder ser väl till och tar sitt ansvar och på alla sätt och vis förklarar, berättar och visar på något sätt hur farligt det är med smällare.



Alla barn/tonåringar har inte behovet att de måste prova och se OM det smäller när man smäller smällare. Vissa kan räkna ut det och räkna ut att olyckor kan hända och även räkna ut att det inte är värt det.



Men det ligger ett jättestort ansvar på föräldrarna. Inte på skolan, inte på andra vuxna, utan på er föräldrar! Ni är ansvariga för att se till att era barn är trygga och hela. Ingen annans.

Jag kan tycka att det är onödigt att det säljs fyrverkerier, men det är mycket för att jag har oerhörd respekt (läs: rädsla) för dem.



Men mina föräldrar har pratat med mig om droger, alkohol, fyrverkerier och annat och jag tror att hade jag haft en bror hade de haft samma samtal och jag har svårt att tro att han skulle ut och smälla.



Nu har jag säkert retat upp många föräldrar och so be it. Men det är ni som är huvudansvariga för era barn. Det kommer aldrig att vara någon annan.

Jag tror att dessa föräldrar som nu skrev i Aftonbladet behöver syndabockar att lägga skulden på för deras barns död. Men jag känner att de har lite sig själva att skylla. Så hade jag känt om jag varit mamma till en av dem iallafall.

Av Patricia - 2 januari 2008 12:57

Läste den här artikeln på Aftonbladet.

Det handlar om två mammor som förlorat sina tonårskillar när de smällde av fyrverkerier.

De tycker nu att man ska förbjuda fyrverkerier så att inte fler kan skada sig.



Personligen tror jag inte att det kommer att hjälpa. Det kommer ändå att säljas och personer kommer fortfarande att köpas och smällas.



Precis som med bilkörning känns det som att mycket handlar om omdöme här. Förnuftiga människor smäller inte av smällare eller fyrverkerier alls. Punkt slut! De vet att de är farliga och låter andra sköta det och står själva på ett säkert ställe för att inte riskera att bli träffade.

Förnuftiga människor låter proffessionella sköta det istället.

Förnuftiga människor går inte fram när pjäsen inte smällt av.

Förnuftiga människor blandar absolut inte in alkohol.

Förnuftiga människor gör det inte i tätbebyggt område.

Förnuftiga människor utsätter inte andra för fara.

Förnuftiga människor utsätter inte sig själva för fara heller.



Jag har alltid haft väldigt stor respekt för smällare och fyrverkerier. Det är vackert, men jag har aldrig velat att mina nära och kära skulle smälla. Har sett när det gått fel. Därför får andra sköta skjutandet.



Att förbjuda gör inte att det upphör. Se på droger. Det går att få tag på farligt lätt. Likaså alkohol för de som är under 20 som inte får handla på bolaget. Det är ganska illa det med kan jag tycka.



Det hela bottnar i omdöme. Omdöme man fått hemifrån och som man skapar själv. Har man inte omdöme går det som det går. Likadant händer i trafiken. Har du dåligt omdöme när du kör och inte uppfattar att det är farligt är det oundvikligt att det händer något förr eller senare. Tragiskt, men sant.



Och många olyckor i trafiken hade kunnat undvikas om personerna hade haft eller haft mer omdöme. Och likaså gäller det fyrverkeriskjutning.

Av Patricia - 2 januari 2008 11:23

Nu är jag uppsagd på skolan fr o m igår.

Och fr o m igår är jag fast anställd hos uthyrningsföretaget.

Nu har jag officiellt bytt jobbinriktning. Jag är inte längre lärare.

Skönt, men konstigt.

Av Patricia - 2 januari 2008 10:26

Vilken svordom använder du mest?

"Faaaan" och "skit också"



Äger du en iPod?

Japp, en vit 1G, men vill ha en större i en annan färg. Prylgalning? Jag?



Vilken tid är din väckarklocka inställd på?

06:00. Min tanke är att stiga upp när den ringer första gången. Idag lyckades jag. :)



Hur många resväskor äger du?

Tre tror jag. Alla rullväskor. En mörkgrå, en lite mindre i mörkblå och en ännu mindre i en härlig grön.



Använder du flip-flops?

Nej.




Var köper du dina matvaror ifrån?

Till 99% på City Gross.



Skulle du hellre ta bilden än vara med på bilden?

Tar mycket hellre. Jag är väldigt självkritisk!



Vilken var den senast filmen du såg?

*skrattar* Ja det borde jag komma ihåg eftersom jag såg en igår eftermiddag. Polisskolan var det på Kanal5. *suckar åt mitt minne*




Du är ledig. Umgås du helst med en hel barnfamilj eller med en vän?

Det beror på hur jag mår, både fysiskt och psykiskt samt vilken barnfamilj det handlar om. Varför inte slå ihop båda? 




Om du vann på lotto, vad är det första du skulle köpa då?

PS 3 och Guitar Hero. Sen hade det blivit en solsemester. Det behöver vi.



Har någon någonsin kallat dig lat?

Japp, inkl jag själv. Jag är nog den som oftast kallar mig lat.




Tar du någonsin medicin för att hjälpa dig somna snabbare?

Jag har provat två gånger, men det var inte min grej.




Vilken CD ligger i din CD-spelare just nu?

Oj. Har ingen aning hemma. Har inte lyssnat där på länge. Kommer inte ihåg vad som är i bilen heller, men skulle gissa på en Depeche Mode-skiva.



Vilken är världens bästa artist/grupp just nu?

Vilken svår fråga. Timbaland ligger nog bra till.



Har någon berättat en hemlighet för dig den här veckan och i så fall VAD?

Det tror jag inte. Men hade jag fått reda på en kan jag ju inte berätta den. Då är det ingen hemlighet längre ju.



Vad åt du till middag senast?

Fläskfilé med färska champinjoner i gräddsås som var inne i ugnen. Ris, tomater och oliver till det. Detta var nyårsafton-




Använder du huvtröjor?

Jag har en men den används väldigt sällan.



Kan du vissla?

Ja och det händer att jag visslar, men sjunger helst.




Vem var den senaste som ringde dig?

Som ringde oss var svärmor. Som ringde mig var mamma på nyårsafton som önskade gott nytt år.




Vilken är din favoritåkattraktion på ett nöjesfält?

Oj. Åker inte gärna längre. Mår så lätt illa, men måste jag åka är det nog någon berg- och dalbana.



Tror du folk pratar bakom ryggen på dig?

Det tvivlar jag inte på.




Vilket riktnummer befinner du dig i?

0142




Tittade du på tecknat när du var liten?

Naturligtvis!




Hur många syskon har du?

Inga. Ensambarn.




Hur stort är ditt närmaste köpcentrum?

Inte så stort som jag hade önskat. Och framför allt är det tomt på flera ställen där.



Är du blyg inför det motsatta könet?

Väldigt sällan. :)



Vilken film kan du alla replikerna till?

Oj! Det är nog några stycken som jag kan i stort sett alla repliker, men kommer inte på någon just nu. Maken har säkert bättre koll på det än jag. :)



Äger du några band t-shirts?

Nej och har aldrig gjort heller.



När flög du senast?

1998 när vi flög till Kina. Dvs alldeles för längesen. :(




Hur många stolar står runt ditt köksbord?

4 st. Behöver köpa nya och fler stolar.




Läser du för skojs skull?

Absolut! Älskar att läsa böcker.




Pratar du några andra språk?

Flytande engelska och lite tyska. Danska kanske man kan räkna in där också lite.



Diskar du din egen disk?

Ja, om jag absolut måste. Men vår älskade diskmaskin får ta det mesta. :)




Har du gråtit offentligt?

Oooo ja.



Har du en stationär dator eller en laptop?

Vi har både stationär och laptopar, men jag använder bara min laptop. Den följer med mig i huset var jag än är nästan. :)




Försöker du alltid att lära dig nya saker?

Inte alltid, men väldigt ofta. Jag älskar att lära mig nya saker.



Tycker du att killen borde bjuda på första dejten?

Det beror väl på. Vill en kille bjuda ut mig på middag får han gärna det, men jag kan lika gärna bjuda ut och då kan jag betala om jag stått för utbjudandet. Dela kan man också. Huvudsaken är väl att man har trevligt?!




Vill du just nu göra några tatueringar eller piecingar?

En tatuering skulle jag vilja ha, men jag kan inte bestämma mig för vad eller var, så det lär väl aldrig bli någon.

Skulle vilja ha några hål till i öronen. De jag hade har växt igen, men tror inte det blir bra om jag skulle försöka igen, så jag får nog låta bli det.




Kan du kasta macka?

Nej. Urkass på det. Men samtidigt har jag aldrig försökt ordentligt heller.




Har du någonsin varit på Jamaica?

Nope.



Vad har du med dig in på bion?

Något att dricka nästan alltid. Någon gång kanske godis.



Vem var din favoritlärare och varför?

Hmmmm...min mattelärare i gymnasiet. Hon var härlig. :)




Har du dejtat någon av en annan religion?

Ja, men inte så länge.




Vad har du för väder?

Just nu snöar det. Det är 0,6 grader varmt så det lägger sig inte här i stan. Hoppas det gör det hemma.




Har du en favoritblogg?

Jag har några stycken




Vilket var ditt favoritämne på gymnasiet?

Engelska var nog mitt favoritämne. Men det var för att det var så lätt och gick så bra. Maskinskrivning var himla kul också. :)




Gillar du att flyga?

Jag kommer knappt ihåg hur det var, men jag tyckte nog om det. :)




Vilket personlighetsdrag är ett måste hos en partner?

Trygghet, humor och intelligens! Det är visserligen tre, men de måste finnas.




När sov du senast på golvet?

Natten till lördags. Visserligen på en luftmadrass, men en låg så det räknas tycker jag.




Vilken är din favoritdrink?

Oj. Någon jag eller maken blandat ihop. Har ingen favorit så.




Vilken är din mammas hemstad?

Det beror på om det räknas som den stad där hon är född eller bott längst i.




Vilken är din pappas hemstad?

Samma stad jag kommer från.




Hur många timmar måste du sova för att kunna fungera?

Det är olika beroende på hur utvilad jag är. Men minst 5 tror jag.




Är dina dagar fullbokade och stressade?

Det är olika.




Hamnade du ofta i trubbel för att prata under lektionerna?

Nej, jag lyckades vara väldigt duktig på att ha koll på lärarna så det var väldigt sällan det hände.




Vilken är din favoritfrukt?

Klementiner.




Hur gammal blir du nästa födelsedag?

33




Bryr du dig om antalet kalorier i det du köper?

Nja, tittar mer på fett och sockermängd.




Är du petig när det kommer till stavning och grammatik?

Ganska. Det har jag alltid varit, men det är sällan jag påpekar det för andra.




Tror du på liv på andra planeter?

Vet inte. Kanske




Vem var den sista personen som gjorde dig arg?

En kompis som inte hörde av sig om nyår. Men han är förlåten.




Tror du att Gud är man eller kvinna?

Varken eller. Gud finns inte enl mig.




Kommer du bäst överens med personer av samma kön eller motsatta?

Jag tycker att jag kommer bra överens med båda könen, men killar är dock lättare, iallafall jobbmässigt.




Vad var det senaste du åt?

En klementin *ler stolt*



Hur valde dina föräldrar ditt namn?

Bra fråga. De har berättat, men jag har glömt. Det jag kommer ihåg är att de trodde jag skulle vara en pojke innan jag var född, så de hade den manliga motsvarigheten till mitt namn.



Gillar du senap?

Jadå. Mer nu än innan. Förslövs senap är god. :)




Vad säger du till själv när allt känns svårt?

hmmm..."äh det kunde varit värre"




Skulle du någonsin hoppa fallskärm?

Nej och det kommer jag aldrig att göra heller! Jag är alldeles för feg! Har inget behov att känna dödslängtan.




Vilken karaktär från en film påminner mest om dig själv?

*ler* Tror maken säkert har lättare för att komma på någon karaktär till mig där.




Har du någonsin köpt något från eBay, vad var det senaste i så fall?

Tradera ingår väl i eBay, så ja det har jag. Pyssel. :)




Tycker du om att krama folk?

Folk jag tycker om kramar jag gärna. Ofta och mycket.




Skulle du säga att du är trendig?

*Skrattar* Nope. Jag köper det jag tycker är snyggt oavsett om det är mode eller inte.




Äger du en digitalkamera?

Ja, men den är så dålig så den behöver bytas ut mot en som funkar bra.




Vilka kändisar har du blivit jämförd med?

Kan inte komma på vem jag blivit jämförd med.




Stör det dig om någon säger att dom ska ringa men inte gör det?

Ja, det kan det göra. Säger man en sån sak ska man banne mig göra det också.




Vilka böcker, om några har fått dig att gråta?

Anne Franks dagbok vet jag. Mina fem tigrar är en annan. Men det finns fler. Det är bara jag som har dåligt minne.




Vad är du allergisk mot?

Pollen, nötter, och säkert mer än vad jag tror.




Får du dåligt samvete efter du ätit kött?

Nej. Eller nja. Det beror på vad för sorts kött jag ätit, men i regel inte.




Om du var född av motsatt kön, vad hade du hetat?

Manliga motsvarigheten till mitt tilltalsnamn.




Vem av dina bloggisar vill du helst veta allt detta om?

Den som vill och har tid. Vill inte välja ut ngn speciell.

Av Patricia - 2 januari 2008 10:09

Är det vinterkräksjukan vi fått?

Det slog mig när jag läste en blogg, att det måste varit det vi fått.



Min mage börjar må sämre igen. Jag drack en cappuccino för att bli lite piggare. Men det skulle jag nog inte gjort för nu mår jag sämre. Magen är orolig och jag mår halvkymigt. Helst känner jag just nu att jag skulle vilja åka hem. Men det kanske lugnar sig. Jag får hoppas det iallafall.



Maken har kommit upp och hjälpt mig att lägga lakanen jag tvättade imorse när jag steg upp i torktumlaren nu. Dessutom tvättar han vår stora julduk nu också. Tack bejbi. :)



Snälla mage lugna dig igen. Jag ska inte dricka sådant dumt mer. Jag lovar!

Av Patricia - 2 januari 2008 08:15

Klockan 6 ringde makens klocka och min mobil.

Jag var väldigt trött, men steg upp ganska omgående.

Maken, som tänkte igår att han skulle jobba, stannade hemma idag också för att krya på sig. Han hade sovit orolig inatt och han behöver mer kraft för att orka jobba. Så han fick ligga kvar i sängen med någon katt.



Det var lite jobbigt att stiga upp, men det gick.

Gjorde mackor, stoppade ner lunch och gjorde vid mig.


Strax efter kl 7 var jag på jobbet idag. Det var snöblandat ute.



Så här är man. Nu den senaste halvtimmen har det börjat droppa in folk. Trevligt. Men jag var inte först idag. M var före. Ojoj. :)

Det blir nog en bra dag idag. :)

Ovido - Quiz & Flashcards