Alla inlägg den 4 januari 2008

Av Patricia - 4 januari 2008 19:09

Efter jobbet gick vi till Fromholz vid Trädgårdstorget för att kolla kameror.

Som jag säkert sagt tidigare har inte jag och maken haft samma önskan om kamera.

 

 

Jag har velat ha en mellankamera som kan zooma och som även kan ta macrobilder. Den ska vara lagom stor och smidig för mig.

Maken vill ha en system digitalkamera, typ Canon 400D där man kan köpa till olika objektiv, bl a då macro.

 

 

Vi gick in och fick prata med Anders, som äger affären och som anses vara kunnig. Jag berättade vad jag ville ha och varför och maken vill ha och varför.

Han lyssnade och vi började med en partykamera. Vi tyckte båda om den han visade först, en Panasonic Lumix DMC-FX33E-K. Liten, smidig, ganska snabb i zoom, bra knappar som är lätta att trycka på, m m. Vi fick titta på en annan som var 1500:- billigare, men inte alls lika smidig i knapparna och betydligt svårare att komma åt de småååå knapparna. Så den gick bort.

 

 

 Sen fick vi titta på en Panasonic Lumix DMC-FZ18E-K . Han berättade vad den kunde göra, vilket var ganska mycket. Han tog sen fram två systemdigitalkameror, en Nikon D40x och NikonD80. Han berättade för- och nackdelar, där den största nackdelen var att macrokvaliteten hos systemkameran inte skulle bli lika bra bildkvalitet.

 

 

Vi pratade fram och tillbaka och vi funderade på att fundera under helgen. Men maken åker ju på onsdag och vi har lite att göra nästa vecka. Och vi fick ett hyfsat pris för att veta var vi låg.

 

Men vi slog till. Två kameror, två minneskort på 2Gb var, extrabatteri till båda kamerorna, väskor och ett stativ som funkar till båda.

 

 

Jag är jättenöjd och maken är nog det också. Han är lite rädd att han inte kommer att gilla den lite större. Men jag tror att om han bara lär sig den kommer de nog att bli vänner.

 

 

Nu laddas batterierna så att vi kan prova dem imorgon. Maken måste lära sig den större så att han kan ta snygga foton när han åker nästa vecka. :) 

Av Patricia - 4 januari 2008 13:13

Innan jul köpte jag två påsar skumtomtar att bjuda på fikat. En påse blev uppäten, medan den andra finns kvar oöppnad.



Nu har jag sagt att jag inte ska äta godis, men tar ibland påsen och sniffar lite. Det luktar lite genom påsen och det räcker för att tillfredsställa mig, iallafall för stunden.



Och nyss tog jag påsen och sniffade lite. Påsen kommer jag att ge mina arb.kamrater nästa vecka på en fika. Men nu när jag satt och sniffade blev jag kallad "jäkla tomtesniffare" av min närmsta arb.kamrat



Tack säger man och ler. Nu vet jag det. Jag är en jäkla tomtesniffare :)

Av Patricia - 4 januari 2008 08:35

Jag lade mig vid 21.30 igår. Jättetrött men låg och läste. Somnade till men vaknade med ett ryck en stund senare. Maken hade inte lagt sig än. Klarvaken blev jag och inte alls glad. :( Jag somnade inte förrän efter 1 inatt. Så idén att gå upp kl 6 fanns inte. 7.15 kom jag upp imorse, trött som attan. Maken kom upp 7.30



Så det blev mycket senare till jobbet idag än jag tänkt. Tur att jag har 1 timme och 45 min att ta ut som jag jobbade in i onsdags. :)



Ev, om jag orkar känns det som, ska vi gå och kolla kamera i eftermiddag. Något måste maken ha med sig som funkar när han ska resa nästa vecka.

Ovido - Quiz & Flashcards